About us:

Мы -We are Mountain Jews, Juhuro, Juhurvo, Горские Евреи, Gorskie Evrei, Kavkazim
English, Russian, and Hebrew :)

Pages

Juhurvoimu-ג'והורוהיימו

Search This Blog

Последний дербендский рассказчик Рафаил Рафаилов, известный в родном городе под прозвищем Тарзан, умер в 1997 году. Вот, одна из его любимых басен.

Мужина э гомишь гуфты: «Ту эджэ варахтэ?». Гомиш гуфты: «Эйло эз сэр мэ». Мужина гуфты: «Мэрэ дэр ту офторои не гирдэй, ту офтори гэ, гушт турэ мэ э куль мэ биём берюм».

Муравей быку сказал: «Ты куда поднимаешься?» Бык ответил: «Уйди с моих глаз (Уйди с моей головы)». Муравей сказал: «Мне-то все равно, но если ты упадешь, твое мясо мне на горбу придется нести».


translation - תרגום-перевод

Sunday, June 21, 2015

Parashat Vayeshev and parashat Miketz-hatndwritten in juhuri by my grandfather Haim ben Maasyo (Magaseyev ,סיפור אמיתי ומרגש על סבא שליחיים בן מעשיה (1968 – 1885


רציתי לספר לכם סיפור אמיתי ומרגש על סבא שלי  –אבא של אבא שלי בשם חיים בן מעשיה (1968 – 1885/ 5729-5646) , זכרונו לברכה , שחי בקווקז –שממוקם בין שלושה מרכזים תרבותיים: רוסיה בצפון, טורקיה בדרום-מערב, ואיראן בדרום-מזרח. על פי המסורת של היהודים הקווקזים, חלקם שרידים של אחת ממשפחות שבט בנימין שנאלצו לצאת את ארץ ישראל עוד לפני חורבן הבית. יש הטוענים שהם מעשרת השבטים שהוגלו לפני החורבן על ידי האשורים. המסורת מספרת שהם הגיעו עד צפון הים הכספי. כאשר שאר העם הוגלה לבבל, כמאה שנים לאחר מכן, נפגשו עם אחיהם שהגיעו לשם קודם. משם הם הגיעו לפרס, והם היוו את התשתית ליהדות פרס. בשלב הבא נדדו הלאה לאזור הרי הקווקז.
יהודי קווקז הקפידו על מצוות התורה ללא שינוי רב, למרות ניתוק יחסי ממרכזי היהדות. הם מפורסמים בהכנסת האורחים שלהם ובשמירה על חיי משפחה מסורתיים. שפה של דיבור של יהודים קווקזים היא מעורבת מעברית, ארמית ,ופרסית, וכתב הוא באותיות של עברית.

סבא רבה שלי נולד בעיר ורטשן –אוגהוז אזרבייג'ן בשנת 5646 . הוא התחתן אם סבתא  שלי, חוה . ואחרי שראה סכנת חיים באזרביג'נן, לקח את אשתו, וילדיו לגור בגרוזיה ועבד בחקלאות . יום אחד הוא ראה שמכניסים נשים וילדים בתוך רכבת בניגוד רצונם ושולחים אותם ללא ידוע להם. הוא רכב  על הסוס שלו מאחורי הרכבת, טיפס על הגג של הרכבת הנוסעת , וירד למקום בין הקרוונים – והצליח לנתק  את אחד מהקרונים איפה שהיו נמצאים השבוים- וכך הוא זכה במצוות פדיון שבויים-עזרה לזולת.
מאת: אילנה מגסייב צרלין


(1885 - 1968)

Parashat Vayeshev and parashat Miketz-hatndwritten in juhuri by my grandfather Haim ben Maasyo ( born in Vartashen [Oguz]1885 & niftar in Tbilisi in 1968) (Magaseyev , alav hashalom,zichrono levracha)-pages: 4 of 41 (year unknown as of yet)
   








No comments:

Post a Comment